HOME RECENT OVERZICHT WERKWIJZE CANVAS EXPO CONTACT
 
WEKWIJZE  

Over het werken met pastelkrijt.

“Pastel is geperst pigment. Met een weinig bindmiddel. Het best laat het werken met pastel zich omschrijven als het schilderen met puur pigment, waarbij ik mijn vingers als penselen gebruik. Jazeker, je kunt met het krijt ook tekenen. Met een harder soort pastel, of met pastelpotloden gaat dat uitstekend. Maar mijn voorkeur gaat uit naar het fijne en boterzachte pastelkrijt van Schmincke. Het liefst op een ondergrond van het unieke 'Sennelier Pastelcard' Speciaal voor het gebruik van pastelkrijt gemaakt. Gewoon, iets dikker tekenpapier gebruik ik ook. Meestal voor heel grote formaten. De textuur van het pastelcard is zo zacht en fluweelachtig, het pakt het licht zo mooi, dat het mijn bijzondere voorkeur geniet".

Levensduur van een kunstwerk

"Er zijn meerdere merken krijt. Unison, Rembrandt, van Gogh, Windsor & Newton. Hardere en minder hardere soorten. Ieder heeft zo zijn of haar voorkeuren. Ik hou het op Schmincke.
Door het gebruik van ‘Sennelier Pastelcard’, waarbij de ondergrond zo is gemaakt dat het krijt op het fijne maar ruwe oppervlakte heel goed hecht, gebruik ik geen fixatieven. Nadeel van fixeer is een verminderde kleurweergave. De unieke kleur en helderheid verdampt als het ware.En heel soms, op den duur, kan een gefixeerd pastel gaan ‘koeken’. Het laat dan los van de ondergrond. Er zijn leuke spookverhalen over pastels van Degas en Renoir die enkel liggend kunnen worden getoond. Normaal rechtopstaand zou de hele afbeelding naar beneden donderen. Horror voor de kunstbeleggers. Vandaar dat men het er zo graag over heeft.
Maar dan hebben we het over fixeer in combinatie met pastels op een slechte (zure) ondergrond, die vochtig zijn opgeslagen, of met mindere kwaliteit pigmenten zijn gemaakt. Die worden niet oud. Maar dat geldt voor elk onzorgvuldig vervaardigd kunstwerk.

De garantie voor een lang leven van het kunstwerk is een vrijwel constante omgeving: zuurvrije ondergrond en passe-partout karton, geen chemicaliën zoals fixeer en een ademende (liefst houten) lijst.
Ik heb pastels gezien uit 1760, die er nog net zo helder en fris uitzien als gisteren gemaakt. Met de tegenwoordige technieken is een lange levensduur van mijn pastels gegarandeerd.

Wat een nog mooier eindresultaat geeft, is een lijst met speciaal glas. Ik gebruik museumglas. ‘Clearcolor’, de naam zegt het al. Je kijkt door iets wat er is maar wat je nauwelijks ziet. En zo hoort het ook. Alle reflecties die je bij normaal vensterglas ziet zijn zo goed als weg. Normaal glas is altijd goed, maar als je er iets naast hangt met museumglas, tja…”

Het hoe en waarom over het werken met pastel.

“Als het lukt, is het spannend om met het zachte medium pastel snel en precies te handelen. Om met zowel de rechter als linker hand flink uit te halen, fijntjes te tippen met de vingers, zachtjes te vegen met de zijkant van de hand en in het beeld te poetsen met een pink. Net zolang totdat het er is. Soms ontstaat er een ander beeld. Bijna als vanzelf. Niet helemaal wat ik voor ogen had. Maar wat mij altijd weer verrast en verwondert.
Dit lijkt me een afdoende verklaring. Ik kan met alle materialen werken. Acryl, olieverf, oliepastel, aquarel en gouache. Maar pastelkrijt zit letterlijk en figuurlijk in mijn vingers”.

 

Copyright 2012 Ceesheuvel.nl | E-mail: info@ceesheuvel.nl | Tel. 06 532 880 27